Malaysia's Military, Police and Security Agencies
Welcome to the battlefield, soldier!

MyMil adalah bod perbincangan berkenaan ketenteraan, agensi2 penguatkuasaan yang ada di Malaysia dan juga di serata dunia. Daftar sekarang untuk menikmati paparan perbincangan berinformasi sambil bersantai. Ahli2 yg baru akan digugurkan daripada senarai sekiranya tidak aktif dalam masa yg terdekat. Berforumlah dengan berhemah.

Terima kasih.


Admin dan moderator MyMil

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by Mymil, nor is Mymil responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, Mymil does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. Mymil reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. Mymil also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Log in

I forgot my password

Latest topics
» Sembang Medan Selera Pak Jebat V44
by atreyudevil Sun Feb 05, 2017 6:23 pm

» PAINTBALL - Come get some...
by pisang Tue Dec 13, 2016 8:53 am

» Baru balik
by pisang Mon Dec 12, 2016 12:47 pm

» Jaket camo
by atreyudevil Fri Jul 15, 2016 11:17 am

» Nusantara Total War: Portuguese Invasion
by Adib Mon Feb 22, 2016 2:57 pm

» Rekrut baru disini
by kapokbesi Thu Feb 11, 2016 11:32 am

» Keretapi Tanah Melayu Berhad
by zacky.uesoff Thu Feb 04, 2016 6:00 pm

» ALL ABOUT HAM RADIO (AMATEUR RADIO STATION)
by kapokbesi Mon Nov 16, 2015 7:42 am

» Gathering MyMil 2015
by yaminz Tue Aug 11, 2015 4:15 am

» Diari MYMIL
by edayu Mon Apr 27, 2015 7:08 am

» Hari Polis ke-208
by venez Mon Apr 06, 2015 12:14 pm

» BACKPACKING
by venez Tue Mar 31, 2015 12:11 pm

» Rekrut 2015
by atreyudevil Sun Mar 29, 2015 3:34 pm

» Sejarah Pangkalan-Pangkalan Udara TUDM
by venez Tue Mar 24, 2015 6:02 am

» MyMil useful website lists
by atreyudevil Sat Jan 24, 2015 6:17 pm

» WIP - Work In Progress
by yaminz Fri Dec 26, 2014 7:06 am

» Model Collections
by yaminz Fri Dec 26, 2014 6:58 am

» Rekrut October & November 2014
by atreyudevil Sat Dec 20, 2014 2:07 am

» Bola Cafe: MALAYSIA!
by HangPC2 Sun Dec 14, 2014 7:35 am

» Hot Chick in Uniform
by yaminz Wed Dec 10, 2014 11:52 am

Statistics
We have 510 registered users
The newest registered user is Adib

Our users have posted a total of 171925 messages in 1318 subjects
MyMil at Facebook
Like/Tweet/+1

Meriam Melayu

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Meriam Melayu

Post by venez on Tue Mar 29, 2011 9:46 am

tin wrote:
venez wrote:
perggg, tapi naper perihal sejarah meriam nih senyap jerk?

[You must be registered and logged in to see this image.]

ini bukan meriam penggawa ka?

yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

venez
ADMIN
ADMIN

Posts : 17387
Join date : 19/04/2010

http://venez2.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 9:56 am

venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by venez on Tue Mar 29, 2011 10:00 am

tin wrote:
venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...

hang pendekkan citer le bro, selain dia bleh tembak sendiri kalau x balut kain kuning...

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
venez
ADMIN
ADMIN

Malaysia
Mymil
Posts : 17387
Reputation : 581
Join date : 19/04/2010
Age : 38
Location : AFNG

http://venez2.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 10:07 am

venez wrote:
tin wrote:
venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...

hang pendekkan citer le bro, selain dia bleh tembak sendiri kalau x balut kain kuning...

insya Allah mlm nanti wa citer...
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by yaminz on Tue Mar 29, 2011 10:11 am

tin wrote:
venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...

nape xcita skrg abe tin...
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 10:12 am

yaminz wrote:
tin wrote:
venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...

nape xcita skrg abe tin...

takder mood ler.

tgh ngantuk giler nih... drunken
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by yaminz on Tue Mar 29, 2011 10:19 am

CANNONS OF THE MALAY ARCHIPELAGO by Don Davie

The invention of gunpowder, a mixture of sulphur, charcoal and saltpetre commonly known today as black powder, has been ascribed variously to the Chinese, Indians, Arabs, Greeks, Germans and English and remains the subject of debate. Black powder was possibly used in rockets in the 10th century and ‘fire arrows’ containing black powder and propelled like rockets were in military use in China by AD 1000. In cannons, black powder was used as a propellant from the early-14th century and the Chinese were among the earliest exponents of the science of gunnery. The fleet of a Ming Admiral and Grand Eunuch, Zheng He, is said to have collected sulphur from a volcano on Java for use in medicines, alchemy and the manufacture of black powder in the early years of the 15th century. In venturing onto the oceans of the world at the time of the third Ming emperor, Zhu Di (r.1403-1424), Chinese mariners and traders sailed in enormous junks armed with cannons and far exceeding in size contemporary vessels of the West. Passage to Southeast Asia, Africa, Southwest Asia and South Asia was made through the waters of the South China Sea and it is likely that the Chinese would have introduced the peoples of the Malay Archipelago to the instruments and techniques of gunnery at that time.

It is clear that muzzle-loading cannons were a feature of the Malay armaments inventory prior to the advent of European expansion into Southeast Asia. European voyaging by sea to South Asia was initiated by the Portuguese when Vasco da Gama made the port of Calicut on India’s Malabar Coast in 1489. The Portuguese then sought to establish themselves in Southeast Asia. When Portuguese forces commanded by Alfonso de Albuquerque besieged Melaka in 1511, the Malays employed cannons in defence of the city and it is said that 3000 pieces of artillery were captured when the defenders capitulated. The nature of the cannons used by the Malays at Melaka is not known but it has been noted that they were outranged by the Portuguese guns and it is probable that they were of small calibre. After Ferdinand Magellan’s death in the Philippine Islands in 1521, the survivors of his expedition found cannons in use in the East Indies as they made their return westward to Europe.
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by yaminz on Tue Mar 29, 2011 10:20 am

Wheeled artillery was not a significant feature of warlike operations in maritime Southeast Asia in pre-colonial times but swivel guns for use on land or at sea proliferated. Known as lela or meriam kecil (small cannon) in Malay, or as lantaka in the region of the southern Philippines under Malay influence, these pieces were perhaps copied from the small guns on yokes or swivels developed in Europe for placement on the bulwarks of naval and merchant vessels. While the European guns may have been brought to the Malay lands by Arab traders, Malay cannons (meriam) of local origin were commonly of a dissimilar construction to European weapons of the same period.

Generally, meriam kecil did not follow the design of European cannons comprising - from the face - muzzle, chase, second reinforce, first reinforce and cascabel. In lieu of the cascabel button, meriam kecil normally had a tubular projection capable of accepting a tiller, perhaps the butt of the rammer, as an aid to laying– elevating, depressing and traversing – the piece. A variant of the meriam kecil had a curved metal handle (monkey tail) for laying rather than the socket and tiller arrangement. They did have trunnions, situated a little below the centreline of the bore as was the European practice. The swivel yoke or cagak, pronounced ‘cha-guk’, consisted of a U-shaped bracket with holes to accept the trunnions above a tapered spike. The spike fitted into holes or sockets in the bulwarks of a ship or the ramparts of a fort. Although the mass of the pieces was commonly heavy for the small bore diameter, in the absence of any recoil-reducing feature the firing of meriam kecil probably had a considerable battering effect upon the material in which they were mounted.
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by yaminz on Tue Mar 29, 2011 10:21 am

Panjang sgt... Leh refer kat sini...

[You must be registered and logged in to see this link.]
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 10:36 am

yaminz wrote:Panjang sgt... Leh refer kat sini...

[You must be registered and logged in to see this link.]

good article.

terlupa plak meriam turut digunakan sbg matawang.

mungkin itu salah satu faktor meriam lela dan rentaka lebih digemari.
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by dewafrost on Tue Mar 29, 2011 10:41 am

then why kita kalah dgn portufreak tuuuuu
avatar
dewafrost
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 3762
Reputation : 146
Join date : 20/06/2010

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 10:43 am

dewafrost wrote:then why kita kalah dgn portufreak tuuuuu

wa rasa sbb pembelotan.
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by yaminz on Tue Mar 29, 2011 10:46 am

dewafrost wrote:then why kita kalah dgn portufreak tuuuuu

Ada sbab nape kita buat meriam kecik camtu bro...
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by tin on Tue Mar 29, 2011 10:22 pm

venez wrote:
tin wrote:
venez wrote:yup...

[You must be registered and logged in to see this image.]

panjang kisahnya ven oii...

hang pendekkan citer le bro, selain dia bleh tembak sendiri kalau x balut kain kuning...

ok. cari punya cari, last2 wa jumpa kisah meriam Penggawa yg diceritakan oleh forumer nobito kat porem cari...

mcm wa ckp, kisah dia agak panjang...



Sejarah Negeri Selangor memang x boleh dipisahkan dengan Kuala Selangor..lebih tepat Bukit Selangor..kerana disitulah asal bertapaknya Melayu Selangor/Bugis di negeri tanah selat ini...

Saya mulakan dengan kisah Meriam Petoi Boga atau nama lainnya Meriam Penggawa yang merupakan satu kisah yang rapat dengan Rakyat Selangor dan sentiasa dikenang oleh setiap rakyat negeri ini...

Kisah Meriam Penggawa didalam thread ini adalah berdasar dari buku Sejarah Kuala Selangor yang ditulis oleh Dato' Dr. Haji Yusoff Bin Hassan.

Alkisah...meriam ini adalah datangnya pada tahun 1961 dengan mengandungi beberapa cerita lama yang agak tidak dapat dipercayai oleh akal manusia di zaman sains dan teknologi ini. Walau bagaimanapun disebabkan perkara ini telah berlaku, dianggap itulah sejarah. Tambahan pula bukti-buktinya masih boleh didapati melalui mereka yang terlibat.

Adanya meriam misteri ini adalah dengan inisiatif Datuk Penggawa Permatang Paduka Mahabijaya Kuala Selangor dengan bantuan beberapa orang kampung yang berminat di dalam bidang ini. Dari situlah meriam tersebut diberi nama Meriam Penggawa.

Di antara lapan belas pucuk meriam yang masih ada di atas Bukit Selangor itu terdapat sepucuk darinya yang terpelihara dengan baik, malah meriam ini diberikan bangunan yang indah dan istimewa... Meriam ini pada mulanya terletak di atas tempat khas dibuat dari simen setinggi 3 kaki dalam sebuah pondok beratap zink...

Kini bangunan tersebut telah diperindahkan lagi..hampir menyerupai mimbar di dlm masjid... Meriam ini juga x pernah sunyi dr berselimutkan ngan kain berwarna kuning...

Ramai pelawat2 bertanya "Mengapa meriam tersebut diistimewakan sangat. Padahal bentuknya sama sahaja dengan meriam2 yg len?". Badan meriam itu sendiri telah terkopak2 menunjukkan telah begitu tua usianya...

Disebalik rupa yg buruk tersembunyi suatu sejarah yg x dpt dilupakn oleh beberapa orang tempatan n mereka yg hidup sezaman dgn kejadian itu... Meriam sepanjang 5 1/2 kaki dan garisan pusat muncungnya 7 inci ini sgt menarik ceritanya

Mengikut citer orang2 tua yg tahu mengenai hal ehwal senjata mengatekan meriam tersebut diperbuat dr besi kuning...

Percaya atau tidaknya mengenai cerita meriam ini adlh merupakn perkara kedua krn tragedi itu berlaku..di jaman negeri nie dah mencapai kemerdekaan dan dunia telah lama menyeberang ke zaman sains n teknologik... Kejadian ni gak telah disaksikan oleh beribu-ribu oghe penduduk Kuala Selangor n sekitarnye...

Di antara mereka name yg tercatat di bawoh ni benor2 terlibat lam kejadian ni...

Pertama.. YDH Datuk Hj. Ibrahim bin Datuk Ismail, Penggawa Permatang Paduka Mahabijaya Kuala Selangor.
Kedua.. En. Norbit bin Lakik, Jeram, bekas pekerja Majlis Daerah Kuala Selangor.
Ketiga.. En. Ab. Ghani bin Sulaiman, Ketua Kampong Jeram.

Pada awal tahun 1961, Istana Alam Syah Kelang telah siap dibina sebagai mengantikan Istana Mahkota Lama. DYMM Sultan Abdul Aziz ketika itu belum lagi ditabalkan menjadi Sultan Selangor, seterusnya akan merasmikan istana tersebut.

Di halaman istana lama dahulu telah memang sedia ada enam pucuk meriam sebagai perhiasan, tetapi baginda berkehendakan supaya meriam tersebut dicukupkan tujuh pucuk bilangannya...

Dgn itu baginda telah menintahkn Datuk Penggawa Kuala Selangor mengambil salah satu sepucuk meriam yg ada di atas Bukit Selangor tuk dibawe ke Klang. Datuk Penggawa sbg yg taatkn perintah raja pon menjunjong duli.

Setelah berunding dengan beberapa org pegawai k'jaan..salah sepucuk meriam dari tiga pucuk sederet di tebing pintu Kota Selangor itupun hendak dibawak ke Klang...

Meriam tigo sederet tu mempunyai name masing2.. Jika mendaki bukit nie bermula dari Umah Rehat..meriam pertama ialah.. Meriam Sultan Salehuddin..kedua Sultan Ibrahim..ketiga Sultan Muhammad.

Setelah persetujuan dicapai, Datuk Penggawa pon memilih Meriam Sultan Ibrahim... Meriam itu bakal dibawa ke Klang keesokan harinya. Setelah mlm walaupon keadaan cuaca d Kuala Selangor baik, tenang dan tiada riak2 nak menunjukkan hari nak hujan, tiada siapa menyangka tiba2 kedengaran bunyi letupan... KEBAABUUUUMMMMM!!!(camni kot bunyinye)

Letupan yang luar biase nie menggegarkn bbrape buoh bangunan disekitarnya. Serentak dgn itu jugak segala lampu letrik semuanya padam n Kuala Selangor menjadi gelap

Ketika tu x da sorang pon yg menyangka suatu perkara ganjil berlaku. Masing-masing menganggap guruh atau petir menandakan hari hendak hujan.

Keesokan harinya Datuk Penggawa pagi2 lagi bersama2 lori sampah dr Lembaga Bandaran Kuala Selangor menuju ke tempat meriam yg nak dibawok ke Kelang itu.. Sampai sahaja ke tempat yg dituju, Datuk Penggawa dengan keenam-enam org buruh semuanya terkejut...

Mereka terkezut kerana mendpati Pokok Jati yg pangkalnya sebenarnya 2 pemeluk lebey itu telah ranap membaham tanah ngan dedaunnya hangus seperti terbakar. Pangkalnya yg sebesor itu putus seolah-olah dipanah petir...

Kehairanan itu bertambah pulok apabila bbrapa orang len sibuk memperkatakan semua pokok-pokok di kiri kanan jln dr Kuala Selangor ke Assam Jawa sejarak 4 1/2 batu, semuanya hangus seolah-olah dimakan api...

Orang ramai mula membuat tafsiran msing-masing..tetapi titah Sultan pantang disanggah. Meriam pilihan tu terpakse dibawa jugak ke Klang... Ketika meriam ni dimasukkan ke dlm lori sampah..ramai di antaranya diselubungi dgn perasaan sedey..tambahan pula mendengar bunyi ia dicampakkan begitu rupa... Kedebukkk!!!

Dalam kesayuan n titisan air mata bbrape orang yg menyaksikan kejadian..meriam nie terus dibawa ke Klang untuk dijadikkan perhiasan istana. Tinggalah tapaknya shj kosong seolah-olah menunggu gantinya...

Keesokannya.. diberitakan Datuk Penggawa Permatang jatuh sakit... Perasaannya x tentu arah..jiwanya rasa tertekan oleh sesuatu yang dia sendiri x tahu... Sesekali ingatannya melayang entah kemana menyebabkan fikirannya lemah... BBrape org doktor telah ditemui... Masing2 mengatakan Datuk Penggawa x sakit..cuma fikirannya shj yg terganggu...

Dr doktor..Datuk Penggawa berubat kpd dukun Cina dan bbrapa org bomoh Melayu yg diubat secara tradisional... Jawapan dari mereka tetap sama n begitulah keadaannya berterusan... Terkecuali sorang drpd bomoh tersebut mengatakan. "Sekiranye Datuk Penggawa ingin sembuh, meriam Kuala Selangor yg dibawak ke Kelang itu hendaklah diambil semula".

Setelah mendengar nasihat n pandangan dr bbrape yg lebey tua..Datuk Penggawa pun pegi mengadap Sultan dlm keadaan lemah memohon agar meriam diletakkan semula ke tempatnya di Kuala Selangor...

Permohonan Datuk Penggawa x diperkenan... Kabornye bbrape org besor istane jugak mendpt penyakit yg sama ngan Datuk Penggawa. Kegagalan ini menyebabkn penyakit Datuk Penggawa berterusan...

Dgn kehendak Sultan hal nie dipjgkan ke pengetahuan EXCO Selangor utk memutuskannya... Malangnya EXCO terlalu lambat membuat keputusan... Datuk Penggawa semakin teruk n ketike tu jugok baginda sultan melawat keluar negeri iaitu Jepun....

Kisah nie tersebar ke seluruh negeri Selangor..ada sorang anggota Polis Diraja Malaysia bertugas d Balai Polis Rawang..iaitu Raja Hamzah menjelaskn bhw beliau bermimpi sekiranya Datuk Penggawa ingin sembuh meriam yg dibawa ke Kelang tu perlu dikembalikn ke tempatnya semula..atau..tempat meriam d Kuala Selangor yg kosong itu mesti diganti ngan meriam laen...

Raja Hamzah juga dikenali sebagai bomoh/dukun....Kemudian beliaulah yang akan memainkan peranan di dlm tragedi ini...

Kemudian Pak Sampul selaku penjaga makam ni bermimpi agar semua meriam yg ada di selimutkn dgn kain kuning... Keje2 membalut semua meriam ini pon dilakukan....

Datuk Penggawa yang terus berubat dengan bomoh tadi telah mendapat suatu alamat semasa dukun tersebut menurun (x sedar diri). Dlm keadaan ni bomoh tersebut menyatakn kpd Datuk Penggawa agar memerintahkn bbrape org anak buahnya pergi ke Kuala Sg. Buluh, kira2 7 batu ke selatan Kuala Selangor...

Rombongan ni adlh bertujuan mencari sepucuk meriam len yg akan didapati di Kuala Sungai Buluh tersebut sebagai mengantikn meriam yg dibawa ke Klang itu... Mengikut dukun nie..bahawa arahan tesebut adlh dr Datuk Panglima Hitam Selangor melalui Raja Hamzah...

Satu persemahan yakni kenduri kecil di perkarangan makam diraja pun diadakan seblom rombongan seramai 20 org itu pergi... Bomoh (Raja Hamzah) bertindak sbg ketua rombongan...

Rombongan ke Kuala Sg. Buluh tu sampai ke tmpt yg dituju selepas waktu Zuhur... Dlm keadaan mencari-cari n masing2 saling berpandangan..tiba2 ternampak suatu benda bulat berwarna kelabu lumpur bercmpur hitam timbul dr tengah2 lanyau (lode) yg becak...

6 org drpdnya diperintahkan turun utk mengambil meriam tersebut... Setelah meriam tu rapat ke pinggir sungai..mereka pn mengangkat meriam tersebut n dinaikkan ke dlm motorbot tp malangnya meriam tu jatuh semula ke air...

Kejadian ni menunjukkan ada sesuatu perbuatan yg x sesuai...Dlm keadaan begini..bomoh pon menjalankn tugasnya..meriam tersebut pun diheret masuk ke dlm motorbot... Disebabkn cara menaikkan tu betul seperti yg dikehendaki..tidak adalah masalah yg dihadapi mereka...

Sebaik-baik shj meriam tu dimasukkn ke dlm motorbot..hujan panas pun turun... Enjin motorbot pula x mau hidup wlaupon dicuba bbrapa kali tetapi gagal... Bomoh terpaksa menurun lg..kerana masa tu air sdg surut menyebabkn motorbot tersebut hanyut ke kuala sungai...

Dlm masa menurun inilah bomoh tu menerangkn bhw meriam tersebut x mahu pergi ke Kuala Selangor tetapi ia ingin pergi ke Pulau Besar utk mendapatkan teman lelakinya di situ... Upacara memujuk pn dilakukan..akhirnya enjin dapat dihidupkan semula...

Kononya meriam yg ada di motorbot itu ialah meriam perempuan n ingin mendptkn meriam lelakinya... Meriam ni adlh sepasang berasal dr Kerajaan Melaka dahulu...

Setelah diadakan upacara atau istiadat demi istiadat..meriam itupun selamat dibawak ke Kuala Selangor... Ketika itu jugok Datuk Penggawa telah sedia menunggu ngan penuh istiadat Raja-Raja Selangor...

Doa,selawat dan salam juga asap kemenyan menerawang ke angkasa... Meriam tersebut pn diletakkan d atas tmpat meriam yg dibawak ke Klang itu...

Seramai 6,8 dan 10 orang cuba mengangkat tetapi x berdaya... Dr kejadian ni tahulah Datuk Penggawa bhw meriam tu x mengizinkn dirinya berada atau menggantikan tempat itu...

Bomoh diminta menurun lagik... Akhirnya meriam tersebut berkehendakkan agar dia diletakkan berhampiran dgn kepungan makam sultan dan halakan muncungnya ke arah dia diambil td yakni ke Kuala Sungai Buluh... Akhirnya disemadikanlah meriam tersebut ke tmpt yg ada skang ni...

Kedatangan meriam baru ni benar2 memberi kesan kpd Datuk Penggawa. Dua hari setelah meriam tersebut berada ditmptnya..Dato Penggawa pun pulih spt biasa....

Dlm keadaan kelam-kabut inilah pulok EXCO Selangor mengadakan mesyuaratnya n membenarkn supaya meriam dr Kuala Selangor tu dipulangkn ke tmptnya..mengisi tempat yg kosong.. Hingga kini meriam itupon berada ditmpat asainya...

Mengikut keterangan dr Pak Sampul..meriam baru nie memangnya pompuan... Namanya Petoi Boga dlm bahasa Bugis dan membawa maksud Puteri Putih dlm bhasa Melayu...

Sbg mengenang tragedi ni meriam tersebut ditukar namanya kpd Meriam Penggawa..bersmpena nama jawatan Orang Besar Kuala Selangor yg terlibat secare langsung... Dr sejak itu pulak dikatakan Datuk Penggawa sering menerima berbagai2 alamat n ilham melalui mimpi...

Pengistiharan nama baru ni telah dilakukn oleh YB Dato Muhammad bin Ya'akub, Bekas Menteri Besor Kelantan..yg pada ketika itu menjadi Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia merangkap Naib Yang DiPertua Persatuan Sejarah Malaysia..pada 29 September1973...

Pada 16 Ogos, 1976..bersamaan 22 Ramadhan 1396..iaitu hari Khamis kira-kira pukul 3.45 ptg..kedengaran suatu letupan amat kuat dtgnya dr arah Bukit Sealngor...

Tempat2 yg plg jauh kedengaran bunyi ni ialah Bukit Kerayong 25 batu dr Kuala Selangor ke selatan... Sekinchan di bahagian utara kira2 20 batu..dari Raja Musa 16 batu ke timur... Ramai penduduk di pekan Kuala Selangor merasakn letupan ni agak berbeza dr bunyi2 yg len... Kisah letupan yg ganjil ni dikatakan begitu serius...

Dari bahana letupan ni menyebabkan bbrape buah pejabat di Kuala Selangor seperti Pejabat Pos, Masjid, Balai Polis dan Bomba bergoncang. Ini diakui sendiri oleh mereka yg bertugas ketike tu...

Seorang pegawai yg bertugas di menara api di atas bukit yg sama begitu terkejut dgn letupan tersebut yg dtgnya dr timur yakni dikawasan meriam tiga sederet itu...

Setelah berita ni tersebar n diperkatakan oleh orang ramai..khasnya dr jemaah sembahyang Terawih pd malam tersebut..kira2 pukul 8 malam hari Khamis malam Jumaat tu..penulis(Dato' Dr. Haji Yusuff) dan 4 orang yg len membuat satu tinjauan ke tempat kejadian yg dikatakn itu...

Tiada apa2 kesan keganjilan yg didapati..melainkn d antara 3 pucuk meriam dudok sederet lurus tu..hny meriam yg tengah itu shj yg didpati panas (hangat)..sedangkn yg len rasanya sejuk..bersesuaian dgn keaadaan mlm ketike itu...

Keadaan ni menybbkan rombongan ni bertambah minat utk mengetahui ngan lebey lanjut... Keanehan bertambah kerana meriam yg sepjg 8 kaki tu..cuma 6 kaki dibhgian belakangnya (buntut) shj yg panas..sedangkan 2 kaki di bhgian muncung tetap sejuk...

Hal ni disahkan oleh bbrape org len yg turut serta bersama penulis... Ada diantaranya yg menghulurkn tangan ke dlm mucung meriam tersebut utk mencari sesuatu kesan yg boleh menguatkn lg telahan tetap x mendapat apa2 hasil pon...

Berbagai2 pendapat telah diterima mengenai kejadian ni. Antara len yg mengatakn org ramai telah x lg menjaga kesucian di bukit tersebut..terutamanya di malam minggu...pasangan2 merpati melakukn perkara maksiat...

Mereka2 yg sangat2 mengetahui hal ni adalah:-

En. Nardin bin Abdullah, seorang mata-mata di Balai Polis
En. Shahrin Shah bin Rahimin, dari Pejabat Pos
En. Ali bin Hassan yg sedang bertugas di Balai Bomba
En. Khairuddin bin Hj. Noor sedang bertugas di Bukit Kerayong (JKR) ketika kejadian...

Hal yg diperkatakan ni x mustahil... Mmg boleh dikatakn stp mlm minggu berpuluh2 pasangan muda mudi naik ke bukit tersebut... Itulah perkara yg dianggap orang tua sebagai perkara maksiat yg menodai kesucian Bukit Selangor ni sehinggalah berlakunya tragedi itu...

Utk menggelakkan supaya perkara yg x diingini berlaku lg..satu upacara bersemah n memuja seluruh bukit n memberi tanda kain kuning pd sume meriam yg ada pun dilakukan... Bberape perkare len mengikut kepercayaan dan jugak adat telah sama2 dilaksanakn...
avatar
tin
Kehormat MyMil

Mymil
Posts : 6841
Reputation : 235
Join date : 06/06/2010
Location : Mymil's village idiot

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by powerw00t on Wed Mar 30, 2011 1:56 am

Utk menggelakkan supaya perkara yg x diingini berlaku lg..satu upacara bersemah n memuja seluruh bukit n memberi tanda kain kuning pd sume meriam yg ada pun dilakukan... Bberape perkare len mengikut kepercayaan dan jugak adat telah sama2 dilaksanakn...

bab ni yg ending tak bagusnya
avatar
powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by alphawolf on Wed Mar 30, 2011 12:28 pm

Tak pernah pulak aku dengar Pinoy dok perasap meriam Corregidor, atau French perasap meriam kat Normandy.... What a Face

--------------------my siggy below--------------------

"Look, you stupid b*****d, you've got no arms left"
"Yes I have!"
"LOOK!"
"It's just a flesh wound"
avatar
alphawolf
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 1457
Reputation : 196
Join date : 18/10/2010
Location : "Sitting Elephant"

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by marc_zman on Wed Mar 30, 2011 1:18 pm

alphawolf wrote:Tak pernah pulak aku dengar Pinoy dok perasap meriam Corregidor, atau French perasap meriam kat Normandy.... What a Face

adat budaya diorang tak sama ngan kita
& adat budaya kita pula bukan 100% mengikut tuntutan agama Islam
mana yang betul dan mana yang salah dah diajar
tinggal nak ikut ker tidak ajer

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria


avatar
marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by marc_zman on Wed Mar 30, 2011 1:26 pm

side step dari perbincangan asal topik ni

kalu tak silap Kawan, suatu masa dulu meriam camni ada fungsinyer yg tersendiri di masa aman.. ianya lebih kepada menyebarkan berita.. sekarang ni kalau ada mungkin lebih kepada mengekalkan tradisi lama.. antara yg kita pernah dengar ialah.. jeng jeng jeng.. tembakan meriam sebagai tanda mula puasa, tanda esok raya, tanda masuk waktu imsak dan juga... buka puasa

kat kuala terengganu katanya masih dipraktik kan lagi.. cuma tak pasti, benar ke tembakan tu pakai meriam lama.? atau guna bahan letupan lain.? mungkin bro DF bleh bantu bagi "tembakan suaran" kasik pencahayaan skit.. ekekkeee

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria


avatar
marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by mumuchi on Wed Mar 30, 2011 2:59 pm

kat KT..si DF memang pernah buat bunyi meriam macam tu..bukan pakai mulut tapi mercun tin tak silap..

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]




Leaders look at the present, Great Leaders look at the past, present and the future!

Spoiler:


[You must be registered and logged in to see this link.]


avatar
mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 19546
Reputation : 525
Join date : 05/06/2010
Location : Dulu Tempat Lumba Kuda

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by lanunselat on Thu Mar 31, 2011 7:27 am

Nak tau tentang senjata-senjata di dunia melayu, sila pegi ker.



[You must be registered and logged in to see this link.]
avatar
lanunselat
Staff Sargent
Staff Sargent

Mymil
Posts : 297
Reputation : 45
Join date : 26/05/2010
Age : 37
Location : Petaling Jaya

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by bijan on Thu Mar 31, 2011 7:52 am

Ada contoh meriam lain tak..?
avatar
bijan
Brig General
Brig General

Malaysia
Mymil
Posts : 3142
Reputation : 71
Join date : 11/10/2010
Location : Dalam Sarang ... Tengok bebird terbang depan tingkap

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by lanunselat on Mon Apr 18, 2011 7:03 am

[You must be registered and logged in to see this image.]

Lela Rentaka (swivel gun)

[You must be registered and logged in to see this image.]

Meriam / Lela (Cannon)

[You must be registered and logged in to see this image.]

Pemuras (Blunderbuss)

[You must be registered and logged in to see this image.]

Istinggar (Flintlock)

[You must be registered and logged in to see this image.]

Terakol/Tarkul (Pistol)
avatar
lanunselat
Staff Sargent
Staff Sargent

Mymil
Posts : 297
Reputation : 45
Join date : 26/05/2010
Age : 37
Location : Petaling Jaya

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by marc_zman on Mon Apr 18, 2011 7:13 am

terima kasih lanunselat..

errr.. dari bebanyak contoh yg hang kasik ni, mana satu yg hang pakai masa hang melanun kat selat tu nun.? ekekekeee

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria


avatar
marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by lanunselat on Mon Apr 18, 2011 9:11 am

marc_zman wrote:terima kasih lanunselat..

errr.. dari bebanyak contoh yg hang kasik ni, mana satu yg hang pakai masa hang melanun kat selat tu nun.? ekekekeee

Terakol + MP-5
avatar
lanunselat
Staff Sargent
Staff Sargent

Mymil
Posts : 297
Reputation : 45
Join date : 26/05/2010
Age : 37
Location : Petaling Jaya

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by HangPC2 on Wed Jun 15, 2011 9:44 am

yaminz wrote:
tin wrote:hmmm... me wonder...

kalo ikut kata buku teks sekolah mak alpha yang mana perekod Portugis sendiri kata yang mereka menawan beribu2 laras artileri, kalo ikut logik, mmg agak keterlaluan utk melaka memiliki artileri sebanyak tuh.

tapi katakan ler, apa yg direkodkan oleh Portugis tuh mmg betul. tp bukan ribuan meriam berat mahupun lela dan rentaka sebaliknya pelancar MBRL.



Kalo betul ada beribu2 meriam, melaka pasti dpt kalahkan portugis ngan senang...
Bygkan kalo meriam tu dhalakan k pantai tpt askar portugis sramai 2000 org tu mdarat, sorang pun xkan hidup... What a Face What a Face What a Face



ada macam-maca cerita tentang kekalahan (Pembelotan), kalau dicerita macam cerita politik lak...
avatar
HangPC2
Captain
Captain

Malaysia
Mymil
Posts : 899
Reputation : 144
Join date : 22/04/2010
Age : 34
Location : Langkasuka

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by 5229 on Wed Jun 15, 2011 10:30 am

ada pendapat kata meriam byk2 tu bkn artileri.sekadar untuk pertunjukan bunga api..

entah betul entah tidak.kena tanya yg arif.
avatar
5229
Captain
Captain

Malaysia
Mymil
Posts : 761
Reputation : 30
Join date : 29/08/2010
Age : 32
Location : nowhere

Back to top Go down

Re: Meriam Melayu

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum