Malaysia's Military, Police and Security Agencies
Welcome to the battlefield, soldier!

MyMil adalah bod perbincangan berkenaan ketenteraan, agensi2 penguatkuasaan yang ada di Malaysia dan juga di serata dunia. Daftar sekarang untuk menikmati paparan perbincangan berinformasi sambil bersantai. Ahli2 yg baru akan digugurkan daripada senarai sekiranya tidak aktif dalam masa yg terdekat. Berforumlah dengan berhemah.

Terima kasih.


Admin dan moderator MyMil

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by Mymil, nor is Mymil responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, Mymil does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. Mymil reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. Mymil also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Log in

I forgot my password

Latest topics
» PAINTBALL - Come get some...
by pisang Tue Dec 13, 2016 8:53 am

» Sembang Medan Selera Pak Jebat V44
by pisang Tue Dec 13, 2016 8:37 am

» Baru balik
by pisang Mon Dec 12, 2016 12:47 pm

» Jaket camo
by atreyudevil Fri Jul 15, 2016 11:17 am

» Nusantara Total War: Portuguese Invasion
by Adib Mon Feb 22, 2016 2:57 pm

» Rekrut baru disini
by kapokbesi Thu Feb 11, 2016 11:32 am

» Keretapi Tanah Melayu Berhad
by zacky.uesoff Thu Feb 04, 2016 6:00 pm

» ALL ABOUT HAM RADIO (AMATEUR RADIO STATION)
by kapokbesi Mon Nov 16, 2015 7:42 am

» Gathering MyMil 2015
by yaminz Tue Aug 11, 2015 4:15 am

» Diari MYMIL
by edayu Mon Apr 27, 2015 7:08 am

» Hari Polis ke-208
by venez Mon Apr 06, 2015 12:14 pm

» BACKPACKING
by venez Tue Mar 31, 2015 12:11 pm

» Rekrut 2015
by atreyudevil Sun Mar 29, 2015 3:34 pm

» Sejarah Pangkalan-Pangkalan Udara TUDM
by venez Tue Mar 24, 2015 6:02 am

» MyMil useful website lists
by atreyudevil Sat Jan 24, 2015 6:17 pm

» WIP - Work In Progress
by yaminz Fri Dec 26, 2014 7:06 am

» Model Collections
by yaminz Fri Dec 26, 2014 6:58 am

» Rekrut October & November 2014
by atreyudevil Sat Dec 20, 2014 2:07 am

» Bola Cafe: MALAYSIA!
by HangPC2 Sun Dec 14, 2014 7:35 am

» Hot Chick in Uniform
by yaminz Wed Dec 10, 2014 11:52 am

Statistics
We have 510 registered users
The newest registered user is Adib

Our users have posted a total of 171894 messages in 1313 subjects
MyMil at Facebook
Like/Tweet/+1

Edible Garden

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Edible Garden

Post by mumuchi on Tue Jul 09, 2013 9:24 am

tks pcboss..er itu kunyit sama ke mat kebun? hehehehe!

mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Posts : 19546
Join date : 05/06/2010

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by mumuchi on Tue Jul 09, 2013 9:25 am

lupalak..dulu ada cekur tapi tak reti guna tak maintain dah gone la..

--------------------my siggy below--------------------






Leaders look at the present, Great Leaders look at the past, present and the future!

Spoiler:





mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 19546
Reputation : 525
Join date : 05/06/2010
Location : Dulu Tempat Lumba Kuda

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 9:27 am

pcboss wrote:
mumuchi wrote:
pcboss wrote:aik? pokok lengkuas = pokok bunga kantan kan?

bro ini lengkuas



ini bunga kantan yang selalu guna kat asam laksa tu



macamana nak masuk masterchef malaysia ni Razz 

mati-mati aku ingat dari pokok yang sama. mungkin sbb mak aku tanam dekat-dekat. rupa pokok pun nak sama...

dari keluarga yg sama iaitu 'zingiberaceace' ni, kalau kecik2 daun lebih kurang serupa aja, cuma bau aja sedit beza. Kantan dewasa boleh merimbun tinggi melebih 5' tinggi, bunga dia biasa orang campur dalam laksa, tapi aku jugak campur dalam asam pedas menggantikan daun kesum. Orang melaka suka buat asam pedas guna daun limau purut, aku kurang berkenan betul kalau kalau letak daun limau purut. Kat pasar seketul bunga kantan rega RM1.00 tau... mahal tu.

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by pcboss on Tue Jul 09, 2013 9:32 am

marc_zman wrote:
Spoiler:

pcboss wrote:
mumuchi wrote:
pcboss wrote:aik? pokok lengkuas = pokok bunga kantan kan?

bro ini lengkuas



ini bunga kantan yang selalu guna kat asam laksa tu



macamana nak masuk masterchef malaysia ni Razz
mati-mati aku ingat dari pokok yang sama. mungkin sbb mak aku tanam dekat-dekat. rupa pokok pun nak sama...

bro pc.. tak menjadi kesalah busat kalu tersalah teka.. fyi.. halia, kunyit, lengkuas & bunga kantan + cekur tergolong dlm keluarga yg sama.. selian cekur, tumbuhan yg lain tu kalu diperhatikan sekali lalu fizikal pokok dia 2x5 jer

tambah lagi satu, Temu.

pcboss
Major
Major

Malaysia
Mymil
Posts : 1021
Reputation : 129
Join date : 27/08/2010
Location : Sungai Petani

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 9:36 am

pcboss wrote:
marc_zman wrote:
Spoiler:

pcboss wrote:
mumuchi wrote:
pcboss wrote:aik? pokok lengkuas = pokok bunga kantan kan?

bro ini lengkuas



ini bunga kantan yang selalu guna kat asam laksa tu



macamana nak masuk masterchef malaysia ni Razz
mati-mati aku ingat dari pokok yang sama. mungkin sbb mak aku tanam dekat-dekat. rupa pokok pun nak sama...

bro pc.. tak menjadi kesalah busat kalu tersalah teka.. fyi.. halia, kunyit, lengkuas & bunga kantan + cekur tergolong dlm keluarga yg sama.. selian cekur, tumbuhan yg lain tu kalu diperhatikan sekali lalu fizikal pokok dia 2x5 jer

tambah lagi satu, Temu.

 Temu Kuning @ Kunyit.. ada org jawa panggil ni Tumeric.. ekekekeeee

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by pcboss on Tue Jul 09, 2013 9:40 am

mumuchi wrote:tks pcboss..er itu kunyit sama ke mat kebun? hehehehe!
kat kampung aku kunyit tanam bawah pokok lain. kalau direct panas daun dia cepat kering. kat kawasan taman ni tgk jiran tanam dalam pasu ok je. Biasa org tanam sbb nak daun je bukan rizom dia...

pcboss
Major
Major

Malaysia
Mymil
Posts : 1021
Reputation : 129
Join date : 27/08/2010
Location : Sungai Petani

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by mumuchi on Tue Jul 09, 2013 9:56 am

hehehehe itu mat kebun aaa sebenarnya





si MARC_Zman hehehe!

--------------------my siggy below--------------------






Leaders look at the present, Great Leaders look at the past, present and the future!

Spoiler:





mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 19546
Reputation : 525
Join date : 05/06/2010
Location : Dulu Tempat Lumba Kuda

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 10:09 am

mumuchi wrote:tks pcboss..er itu kunyit sama ke mat kebun? hehehehe!

boleh refer info dari bang powerw00t.. itu pokok semua bawah satu family zindegi aperkebenda tu

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 10:26 am

pcboss wrote:
mumuchi wrote:tks pcboss..er itu kunyit sama ke mat kebun? hehehehe!
kat kampung aku kunyit tanam bawah pokok lain. kalau direct panas daun dia cepat kering. kat kawasan taman ni tgk jiran tanam dalam pasu ok je. Biasa org tanam sbb nak daun je bukan rizom dia...

kalu ikut buku.. pokok kunyit ni sesuai ditanam bawah direct sunlight.. tapi kat kampung2 biasa tanam kat bwh pokok yg busat tinggi lampai ke haper.. dari apa yg wa tgk leh kata janji ada cahaya matahari dan air yg cukup tuk dia, ok jer

& yes.. org kita biasa tanam tuk guna daun dia.. jarang tuk pakai rizom @ kunyit tu sendirik.. iyo laaa kan.. kalu amik daun nyer 2, 3 helai tarak effect pokok.. kalu nak amik rizom dia bil makna satu pokok terkorban.. ekekekeeee.. sebab tu kot diorg sayang nak cantas

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 10:31 am

powerw00t wrote:

dari keluarga yg sama iaitu 'zingiberaceace' ni, kalau kecik2 daun lebih kurang serupa aja, cuma bau aja sedit beza. Kantan dewasa boleh merimbun tinggi melebih 5' tinggi, bunga dia biasa orang campur dalam laksa, tapi aku jugak campur dalam asam pedas menggantikan daun kesum. Orang melaka suka buat asam pedas guna daun limau purut, aku kurang berkenan betul kalau kalau letak daun limau purut. Kat pasar seketul bunga kantan rega RM1.00 tau... mahal tu.

ooooo.. itu wa tau apa sebab.. coz deep down inside bang power masih lagik orang johor.. pagoh mari aaa.. ekekekekeeee

seriously... asam pedas johor style n melaka style ada beza skit.. melaka dia ada letak 'rempah' skit + penggunaan daun limau purut.. kalu johor nyer cara dia basic ajer.. guna serai & daun kesum tuk bangkitkan bau + kengkadang guna daun kesum bunga kantan


Last edited by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 10:36 am; edited 1 time in total

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 10:32 am

Ni cerita belimbing buluh pun lebih kurang camtu jugak, perit jugak nak biakkan dia.

Mula2 ingatkan guna keratan batang, tak jugak hidup sampai batang dia pun kering.

Orang cakap guna buah yang masak ranum yg dah jatuh atas tanah tu, tanam aja. Aku buat pun tak jadi jugak walopun berbelas bijik aku tanam.

Rupa2 nya kena tanam guna biji yg kat dalam tu, caranya pilih buah yg dah ranum, busuk pun tak apa. Keluarkan biji dia dan basuh lendir yang menyelaputi benih tu. Keringkan dalam sehari tetapi bukan bawah cahaya matahari, pastu bolehlah ditanam dalam bekas semaian.

Warning, ubah alih anak belimbing ni boleh buat umur dia pendek terus hehe.

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 10:33 am

mumuchi wrote:hehehehe itu mat kebun aaa sebenarnya


si MARC_Zman hehehe!

 sowiii.. skrg wa dah tak pegang itu portfolio.. tapi ado laaa simpan 1, 2 buku rujukan Razz 

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 10:37 am

marc_zman wrote:
powerw00t wrote:

dari keluarga yg sama iaitu 'zingiberaceace' ni, kalau kecik2 daun lebih kurang serupa aja, cuma bau aja sedit beza. Kantan dewasa boleh merimbun tinggi melebih 5' tinggi, bunga dia biasa orang campur dalam laksa, tapi aku jugak campur dalam asam pedas menggantikan daun kesum. Orang melaka suka buat asam pedas guna daun limau purut, aku kurang berkenan betul kalau kalau letak daun limau purut. Kat pasar seketul bunga kantan rega RM1.00 tau... mahal tu.

ooooo.. itu wa tau apa sebab.. coz deep down inside bang power masih lagik orang johor.. pagoh mari aaa.. ekekekekeeee

seriously... asam pedas johor style n melaka style ada beza skit.. melaka dia ada letak 'rempah' skit + penggunaan daun limau purut.. kalu johor nyer cara dia basic ajer.. guna serai & daun kesum tuk bangkitkan bau + kengkadang guna daun kesum

Melaka guna rempah kari aja, kari ikan atau kari daging, sedikit lada hitam dan daun limau purut. memang piau tapi limau purut tu buat sopil citarasa aku, rendang guna daun limau purut, kari biasa pun letak limau purut... macam tak syok aja makan.

Gitulah kira, asam pedas stail johor aku memang biasa guna daun kesum. Teringat arwah mak punya masakan.

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 10:41 am

Sekadar gambar hiasan


Belimbing buluh

Rasanya ada 2 jenis, ada satu lagi tu memang sedari awal warnanya kuning, belimbing apa tu?

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 11:04 am

Tanam dan benam Twisted Evil 

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 11:05 am

cakap pasal daun kesum ni kan.. camna nak tanam dia aaaaa.???

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by powerw00t on Tue Jul 09, 2013 11:06 am

marc_zman wrote:cakap pasal daun kesum ni kan.. camna nak tanam dia aaaaa.???

janji area lembab, orang kampung dulu2 tanam kat tepi bilik air haha

powerw00t
Major General
Major General

Malaysia
Mymil
Posts : 7424
Reputation : 360
Join date : 18/04/2010
Location : Kuala Sg Baru, Melaka

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by pcboss on Tue Jul 09, 2013 11:13 am

powerw00t wrote:
marc_zman wrote:cakap pasal daun kesum ni kan.. camna nak tanam dia aaaaa.???

janji area lembab, orang kampung dulu2 tanam kat tepi bilik air haha

hidroponik je. jenis menjalar ni letak dalam air je. dia tak menjalar tapi kalau batang dia kena tanah boleh tumbuh akar. alien 


Last edited by pcboss on Tue Jul 09, 2013 11:19 am; edited 1 time in total

pcboss
Major
Major

Malaysia
Mymil
Posts : 1021
Reputation : 129
Join date : 27/08/2010
Location : Sungai Petani

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 11:14 am

masalahnyer.. benih dia pun wa takde.. huwahahahaaaa

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by pcboss on Tue Jul 09, 2013 11:23 am

laaa... beli kat market. batang yang keras tu cucuk kat tanah.

pcboss
Major
Major

Malaysia
Mymil
Posts : 1021
Reputation : 129
Join date : 27/08/2010
Location : Sungai Petani

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 11:30 am


dah try tapi tarak jadik.. huwahahahaaa.. tu yg wa bengang tu..

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by mumuchi on Tue Jul 09, 2013 11:49 am

mr marc aka mat kebun..walaupun ko ada green thumb, tapi tak semestinya semua ko tanam jadi tau...kalau idak ko tanam bangkai tikus jadi zombie pulak keh keh keh!

--------------------my siggy below--------------------






Leaders look at the present, Great Leaders look at the past, present and the future!

Spoiler:





mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 19546
Reputation : 525
Join date : 05/06/2010
Location : Dulu Tempat Lumba Kuda

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 12:00 pm

mumuchi wrote:mr marc aka mat kebun..walaupun ko ada green thumb, tapi tak semestinya semua ko tanam jadi tau...kalau idak ko tanam bangkai tikus jadi zombie pulak keh keh keh!

sapa kat wa ada green thumb? more like yellowish laaa.. coz skrg ni musim panas n kering.. wa balik2 dari outstation dekat 2 mggu aritu abis pokok2 kat umah wa dah tukor kaler kekuningan.. huwahahahahaaaa... warghhhhh.. sedih sedih.. sib baik itu pokok akar dani leh recover balik.. n dah tumbuh doh tunas daun baru.. alhamdulillah

but 1 pokok pandan seriously MIA.. could be KIA in several days to come.. just wait n see

yg wa pelik.. pokok jasmine plak yg sakan berbunga.. tapi.. tiap ptg itu bunga kan jadik kureeeng coz ada sorang aci tu punya gigih collect bunga2 yg ada... hampeh  

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by alphawolf on Tue Jul 09, 2013 12:06 pm

La ni rumah laman kecik takde benda sangat nak tanam tapi zaman aku bebudak dulu, laman rumah mak aku luas, macam2 tanam...semua menjadi cuma yang fail jagung aje. Mana tak failnya, guna jagung buat animal feed...

--------------------my siggy below--------------------

"Look, you stupid b*****d, you've got no arms left"
"Yes I have!"
"LOOK!"
"It's just a flesh wound"

alphawolf
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 1457
Reputation : 196
Join date : 18/10/2010
Location : "Sitting Elephant"

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by marc_zman on Tue Jul 09, 2013 12:11 pm

uihhh.. lupa plak nak mereport.. kat area umah wa skrg ni ada.. serumpun pokok serai.. satu pokok limau purut.. pokok pandan 3.. pokok aloe vera 1.. bukan vera-e aaaa.. pastu pokok bang power ada 1.. pokok rosemary pun 1.. lastly.. parsley pun 1


opppsss lupa.. pokok rambutan ada 1

--------------------my siggy below--------------------

Y.A.I.M.! Y.A.I.M.!! Y.A.I.M.!!!

Lautan luas.. Banjaran gunung.. Rezeki nan melimpah
Bawah langitNya kami bernaung.. Rasa kasih tercurah
Tahan airku bumi bertuah.. Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga.. Mendaulatkan tenaga

Dengan sepenuh keazaman.. Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban.. Engkaulah pertiwi yang tercinta
Darah Satria.. Darah Satria
Berkobar di dada

Tinggalkan ibu tinggalkan ayah... serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita.. Pada bumi Malaysia
Darah Satria.. Darah Satria



marc_zman
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
R.I.P
Posts : 16318
Reputation : 611
Join date : 08/06/2010
Location : di atas tanah bekas hutan, paya dan ladang kelapa sawit.. tak tau laaa ntah sapa2 pernah kena tanam kat sini dulu.. kalu ada laa

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by mumuchi on Tue Jul 09, 2013 3:18 pm

marc_zman wrote:
mumuchi wrote:mr marc aka mat kebun..walaupun ko ada green thumb, tapi tak semestinya semua ko tanam jadi tau...kalau idak ko tanam bangkai tikus jadi zombie pulak keh keh keh!

sapa kat wa ada green thumb? more like yellowish laaa.. coz skrg ni musim panas n kering.. wa balik2 dari outstation dekat 2 mggu aritu abis pokok2 kat umah wa dah tukor kaler kekuningan.. huwahahahahaaaa... warghhhhh.. sedih sedih.. sib baik itu pokok akar dani leh recover balik.. n dah tumbuh doh tunas daun baru.. alhamdulillah

but 1 pokok pandan seriously MIA.. could be KIA in several days to come.. just wait n see

yg wa pelik.. pokok jasmine plak yg sakan berbunga.. tapi.. tiap ptg itu bunga kan jadik kureeeng coz ada sorang aci tu punya gigih collect bunga2 yg ada... hampeh  

Kena invest sistem sprinkler leleh ni..wa ada pokok rambutan ke? Besor laman

--------------------my siggy below--------------------






Leaders look at the present, Great Leaders look at the past, present and the future!

Spoiler:





mumuchi
GLOBAL MODERATOR
GLOBAL MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 19546
Reputation : 525
Join date : 05/06/2010
Location : Dulu Tempat Lumba Kuda

Back to top Go down

Re: Edible Garden

Post by Sponsored content Today at 6:57 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum