Malaysia's Military, Police and Security Agencies
Welcome to the battlefield, soldier!

MyMil adalah bod perbincangan berkenaan ketenteraan, agensi2 penguatkuasaan yang ada di Malaysia dan juga di serata dunia. Daftar sekarang untuk menikmati paparan perbincangan berinformasi sambil bersantai. Ahli2 yg baru akan digugurkan daripada senarai sekiranya tidak aktif dalam masa yg terdekat. Berforumlah dengan berhemah.

Terima kasih.


Admin dan moderator MyMil

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by Mymil, nor is Mymil responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, Mymil does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. Mymil reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. Mymil also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Log in

I forgot my password

Latest topics
» Sembang Medan Selera Pak Jebat V44
by malarkey Fri Oct 13, 2017 10:25 am

» PAINTBALL - Come get some...
by pisang Tue Dec 13, 2016 8:53 am

» Baru balik
by pisang Mon Dec 12, 2016 12:47 pm

» Jaket camo
by atreyudevil Fri Jul 15, 2016 11:17 am

» Nusantara Total War: Portuguese Invasion
by Adib Mon Feb 22, 2016 2:57 pm

» Rekrut baru disini
by kapokbesi Thu Feb 11, 2016 11:32 am

» Keretapi Tanah Melayu Berhad
by zacky.uesoff Thu Feb 04, 2016 6:00 pm

» ALL ABOUT HAM RADIO (AMATEUR RADIO STATION)
by kapokbesi Mon Nov 16, 2015 7:42 am

» Gathering MyMil 2015
by yaminz Tue Aug 11, 2015 4:15 am

» Diari MYMIL
by edayu Mon Apr 27, 2015 7:08 am

» Hari Polis ke-208
by venez Mon Apr 06, 2015 12:14 pm

» BACKPACKING
by venez Tue Mar 31, 2015 12:11 pm

» Rekrut 2015
by atreyudevil Sun Mar 29, 2015 3:34 pm

» Sejarah Pangkalan-Pangkalan Udara TUDM
by venez Tue Mar 24, 2015 6:02 am

» MyMil useful website lists
by atreyudevil Sat Jan 24, 2015 6:17 pm

» WIP - Work In Progress
by yaminz Fri Dec 26, 2014 7:06 am

» Model Collections
by yaminz Fri Dec 26, 2014 6:58 am

» Rekrut October & November 2014
by atreyudevil Sat Dec 20, 2014 2:07 am

» Bola Cafe: MALAYSIA!
by HangPC2 Sun Dec 14, 2014 7:35 am

» Hot Chick in Uniform
by yaminz Wed Dec 10, 2014 11:52 am

Statistics
We have 510 registered users
The newest registered user is Adib

Our users have posted a total of 171926 messages in 1318 subjects
MyMil at Facebook
Like/Tweet/+1

Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Page 3 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by atreyudevil on Wed Apr 25, 2012 6:50 am

marc_zman wrote:
helangrimba wrote:Tips: kak ipar aku yang kerja pensyarah 2, syarat dia mudah tetapi sukar dilakukan. Nak berkawan atau bercinta, sila jumpa abah dia dulu aka bapak mertua aku la

cam syarat wifey wa dulu.. & dgn selamba nyer wa pi jumpa.. ekekekekeee

haaa.. dak abu.. hang ada brani ka mau jumpa bakal pak mertua???

hehe tu pasal kne buat baik ngan HR dlu maaa~

atreyudevil
ADMIN
ADMIN

Posts : 9565
Join date : 18/04/2010

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/profile.php?id=1000002088986

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 6:53 am

atreyudevil wrote:
marc_zman wrote:
helangrimba wrote:Tips: kak ipar aku yang kerja pensyarah 2, syarat dia mudah tetapi sukar dilakukan. Nak berkawan atau bercinta, sila jumpa abah dia dulu aka bapak mertua aku la

cam syarat wifey wa dulu.. & dgn selamba nyer wa pi jumpa.. ekekekekeee

haaa.. dak abu.. hang ada brani ka mau jumpa bakal pak mertua???

hehe tu pasal kne buat baik ngan HR dlu maaa~

teruskan abu, aku bagi sokongan moral
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 7:01 am

kerambit75 wrote:Ppuan yg dari awal membenci bakal ibu mertuanya boleh ke dibimbing? Begitu juga ppuan yg tak suka bakal suaminya membuatkan rumah tempat kedua ibu-bapanya berteduh sebab bapa bakal suaminya tak mampu buat rumah sendiri? Apakah bertegas dalam mencari jodoh pun boleh dianggap ego?

Aku bukan melarang bekas2 bakal isteri aku itu bersolat, menutup aurat atau taat mak bapak masing2, atau perlu merujuk kepada aku dalam segala hal..aku hanya minta mereka menghormati hak aku untuk menentukan hidup aku sendiri...aku juga yg salah?

Kalau sampai tahap macam xboleh la, berkahwin seseorang lelaki dan perempuan itu bukan hanya melibatkan 2 insan tetapi melibatkan keseluruahan keluarga bagi kedua-dua insan tersebut.

Tentang no. 2 itu, sebaiknya seorang suami itu kena sediakan tempat berasingan untuk dijadikan rumah untuk berumahtangga sebab ada baik buruknya tinggal di rumah orang tua, tidak kira tinggal disebelah lelaki atau perempuan. Kalau ibu bapa tinggal bersama di rumah kita sendiri itu tidak apa. Kena ingat tanggungjawab paling utama seorang suami adalah sediakan tempat tinggal, nafkah zahir dan batin dan juga makanan kepada isteri dan tanggungan. Jika xmampu, maka sebaiknya jangan berumahtangga kerana takut mudarat kepada kita dan bakal isteri.

Sebab itu dalam perhubungan suami isteri kena ada beberapa perkara yang boleh dijadikan contoh :

1. Bertolak Ansur antara pasangan
2. Mempercayai Pasangan
3. Menghormati Hak dan Pandangan Pasangan
4. berkerjasama memperbaiki diri dan pasangan
5. bekerjasama dalam membina kehidupan berkeluarga
6. Terima seadanya kelemahan pasangan dan berusaha bersama2 untuk menjadikan diri dan pasangan ke arah yang lebih baik
7. sentiasa berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah

p/s: aku bukan orang yang betul pengalaman kerana usia aku masih muda tetapi pengalaman semasa berkhidmat di pejabat agama dan juga kem motivasi banyak membantu aku sendiri dalam mengenal apa itu perhubungan kekeluarga sebenar.
avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 7:03 am

atreyudevil wrote:
marc_zman wrote:
helangrimba wrote:Tips: kak ipar aku yang kerja pensyarah 2, syarat dia mudah tetapi sukar dilakukan. Nak berkawan atau bercinta, sila jumpa abah dia dulu aka bapak mertua aku la

cam syarat wifey wa dulu.. & dgn selamba nyer wa pi jumpa.. ekekekekeee

haaa.. dak abu.. hang ada brani ka mau jumpa bakal pak mertua???

hehe tu pasal kne buat baik ngan HR dlu maaa~

dia buat baik dengan aku sebab aku dah xde mak n bapak dah.. so tanggungjawab wali adalah pada aku.. hehehehehe..

aku xsusah bro, bagi aku sesiapa dapat jaga adik aku dari semua kehendak yang dituntut dalam islam aku dah bersyukur.

avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 7:05 am

Aku pun x nak tinggal dgn mak bapak lepas kahwin...apakah disebabkan aku buat rumah untuk mak bapak aku maka aku tak mampu cari rumah lain utk bini aku? Kalau itu yg mangkuk hayun tu fikir terpulang kat dia la!
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by yaminz on Wed Apr 25, 2012 7:17 am

kerambit75 wrote:Aku pun x nak tinggal dgn mak bapak lepas kahwin...apakah disebabkan aku buat rumah untuk mak bapak aku maka aku tak mampu cari rumah lain utk bini aku? Kalau itu yg mangkuk hayun tu fikir terpulang kat dia la!

Rupa nyer bro mention kat certain org... Ala bro, bunga bukan skuntum, cari la yg len...
avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 7:18 am

kerambit75 wrote:Aku pun x nak tinggal dgn mak bapak lepas kahwin...apakah disebabkan aku buat rumah untuk mak bapak aku maka aku tak mampu cari rumah lain utk bini aku? Kalau itu yg mangkuk hayun tu fikir terpulang kat dia la!

2 bengong punyer perempuan.. baik ko cari lain bro. tetapi satu jer aku cakap, bukan semua perempuan itu sama.. aku dulu masa bercinta kali pertama kena hina dengan keluarga dia sebab aku ini orang miskin dan xberharta. malah aku dahulu ada kekurangan disebabkan aku tiada lesen kenderan. aku color blind, bukan aku nak tetapi dah 2 semula jadi..

avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 7:36 am

Pengalaman membuatkan aku jadi kasar, keras, garang dan takde tolak ansur...tapi itu juga yg menjadikan aku lebih kuat walaupun diri aku yg sebenar bukan ganas atau kejam. Dan lupa pulak aku nak bagitau...selain 2 kali putus tunang, banyak kali aku terkena dgn ppuan2 walau setakat berkawan.

Apa yg aku nampak ppuan hanya x berani buat main dgn aku bila aku berkeras dan berkelakuan segarang RSM PULAREK Tanjung Pengelih...bila aku bertolak ansur berlembut, diorang besar kepala. Eleh, tak mati la kalau xde bini pun! Kalau nak pertikai aku, sound dulu kat ppuan2 yg kata diorang x perlu suami.
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 7:51 am

kerambit75 wrote:Pengalaman membuatkan aku jadi kasar, keras, garang dan takde tolak ansur...tapi itu juga yg menjadikan aku lebih kuat walaupun diri aku yg sebenar bukan ganas atau kejam. Dan lupa pulak aku nak bagitau...selain 2 kali putus tunang, banyak kali aku terkena dgn ppuan2 walau setakat berkawan.

Biasa la 2 bro, dalam hidup ini, nak jumpa yang terbaik untuk kita itu susah, tetapi insyallah ada yang terbaik untuk kita. satu jer aku cakap, cari orang yang mensayangi diri kita melebih kita mensayangi dia. insyallah kekal.

kerambit75 wrote:Apa yg aku nampak ppuan hanya x berani buat main dgn aku bila aku berkeras dan berkelakuan segarang RSM PULAREK Tanjung Pengelih...bila aku bertolak ansur berlembut, diorang besar kepala. Eleh, tak mati la kalau xde bini pun! Kalau nak pertikai aku, sound dulu kat ppuan2 yg kata diorang x perlu suami.

Bab tu adalah hak masing2, sama ada nak berkahwin atau tidak, kahwin itu sunnah Rasulullah, sebab dalam perkahwinan banyak pahala dan dosa boleh dapat. banyak benda lagi berkat kalau dah berkahwin.

Satu jer aku cakap, jangan dah tua nanti menyusahkan orang lain untuk menjaga kita, walaupun ada sesetengah itu dah kawin ada anak pun xde yang nak menjaga kita. hehehehe.. aku cakap terbuka dan bukan pada bro sorang jer.

berkahwin la kamu kerana itu adalah perintah Allah dan bukan berkahwin kamu kerana nafsu.
avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 7:54 am

Dah ramai org sebut dgn aku pasal takde sapa nak menjaga masa tua kalau tak kahwin tapi hakikatnya ramai di kalangan penghuni rumah orang tua adalah mereka yg ada anak isteri dan anak2 mereka masih hidup serta mampu pulak tu...kalau semua diorang tu bujang terlajak mcm aku harus juga la aku 'goyang' (pinjam istilah dlm filem KL Gangster)
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 8:02 am

kerambit75 wrote:Dah ramai org sebut dgn aku pasal takde sapa nak menjaga masa tua kalau tak kahwin tapi hakikatnya ramai di kalangan penghuni rumah orang tua adalah mereka yg ada anak isteri dan anak2 mereka masih hidup serta mampu pulak tu...kalau semua diorang tu bujang terlajak mcm aku harus juga la aku 'goyang' (pinjam istilah dlm filem KL Gangster)

itu memang aku setuju, tetapi sekurang2 bukan semua yang begitu. itu adalah atas didikan yang kita berikan kepada anak2 kita termasuk apa yang kita berikan makanan dan harta diambil dari rezeki yang halal.

Kena ingat terputusnya semua amalan sesudah insan itu mati kecuali 3 perkara, doa anak yang soleh, amalan sedekah jariah yang kita tinggalkan dan Ilmu yang berguna atau bermanfaat kepada orang lain.

Satu jer bagi aku, apa pun keputusan yang kita buat jangan sampai satu ketika nanti kita bercakap " Alangkah baiknya KALAU aku....."

avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 8:07 am

Mengapa Perlu Berkahwin?

Persoalan di atas adalah soal pokok terutamanya mereka yang akan berkahwin, ‘bercouple’, dan juga kepada mereka yang tidak mahu berkahwin samada takut, risau, serta alasan yang lain. (Kecuali mereka yang mempunyai penyakit yang boleh mendatangkan bahaya atau kecacatan kepada pasangan seperti HIV, AIDS, sopak dan kusta. Serta mereka yang mempunyai sikap yang jahat, tidak mahu/mampu memberi nafkah kepada isteri, mahu mendera dan membalas dendam ke atas isteri/suami).

Perkahwinan sebenarnya adalah untuk menyahut seruan fitrah manusia yang telah difitrahkan oleh Allah. Manusia mempunyai keinginan dan kehendak terutamnya di dalam persoalan seksual. Islam telah menetapkan jalan di mana perkahwinan sahajalah yang menjadi penyelesai masalah bagi memenuhi tuntutan tersebut.

Dalam masalah ini, at-Tabari berkata: “Sahabat Rasulullah s.a.w bernama ‘Uthman bin Maz’un mengharamkan ke atas dirinya seorang perempuan, benda-benda yang baik dan semua benda yang sedap dan lazat. Dengan pengharaman tersebut, Allah Ta’ala menurunkan firman-Nya:

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu, kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.” (Surah al- Ma’iddah:87)


Saad bin Abi Waqqas r.a berkata:

“Rasulullah s.a.w. telah melarang sahabatnya ‘Uthman bin Maz’un hidup membujang (tanpa berkahwin). Andainya Baginda mengizinkan ‘Uthman bin Maz’un membujang (tanpa berkahwin), tentulah kita “harus” berkasi.”

(Riwayat Muslim dalam Kitab Nikah, bab sunat berkahwinan bagi sesiapa yang berkeinginan, nombor 1402).

Di zaman ini, lihatlah, terdapat antara kita yang mempunyai keinginan tetapi disalurkan di jalan yang dimurkai Allah. Ada yang menolak perkahwinan tetapi mereka tidak dapat membendung keinginan serta menjauhkan diri dari fitnah terhadap lelaki dan wanita. Ia sendiri tidak dapat menjaga diri dari anasir yang tidak elok. Akhirnya ada yang telah menghampiri kepada zina serta menjerumuskan diri di dalamnya. Anak-anak luar nikah dikandungnya, ada yang dibunuh, dibuang, dan juga dibela.

Ada juga yang mengatakan ingin sahaja membela anak angkat. Sayangnya di dalam Islam, anak angkat tidak pula dibolehkan mewarisi hartanya. Di masa tua pula, ia tetap juga merasa kesepian dan kelainan disebabkan anak yang dibela sejak kecil tetap bukan anak dari darah dagingnya sendiri.

Perkahwinan Untuk Melahirkan Keturunan Yang Soleh Dan Berkualiti


Sabda Rasulullah s.a.w yang bererti :
“Kahwinilah perempuan yang pengasih dan mampu melahirkan ramai anak kerana aku berbangga dengan umatku yang ramai pada hari kiamat.”

(Riwayat Abu Daud dalam sunannya : Kitab nikah, bab larangan daripada menikahi perempuan yang tidak boleh melahirkan anak, nombor 2050; An Nasai dalam kitab nikah, bab makruh mengahwini perempuan mandul, nombor 65/6)


Dengan jalan yang halal ini, maka ia dapat membentuk institusi kekeluargaan sekaligus institusi masyarakat Islam yang dipenuhi dengan generasi yang berkualiti. Jauh bezanya dengan anak yang lahir dari perbuatan zina. Mereka adalah generasi yang terbuang yang tidak mengenali sama sekali siapakah ibu dan ayah mereka. Mereka lahir dalam keadaan jiwa yang membenci dan dendam kepada kedua orang tuanya, masyarakat sekeliling dan manusia keseluruhannya.

Jiwa Tenang Dengan Jalan Pernikahan

Perkahwinan yang halal akan menghasilkan ketenangan dan ketenteraman. Firman Allah ta’ala yang bererti :

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki,) isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir”. (Ar Rum :21)

Berapa ramai manusia yang menolak perkahwinan fikiran dan hatinya tidak berasa tenang, tiada teman untuk dikongsi masalah? Tidak dapat merasakan hubungan halal antara lelaki dan wanita melalui jalan perkahwinan? Fikiran sentiasa runsing dengan masalah-masalah yang tidak terluah yang mengegarkan jiwa dan fikiran, perasaannya tertekan, kemurungan lalu membawa kepada perasaan malu dan pesimis.

Perkahwinan Meluaskan PersaudaraaanDan Membina Prinsip Kerjasama


Sebelum perkahwinan – kita akan fikir untuk hidup buat diri sendiri sahaja. Kurang bertanggungjawab dan kematangan dalam pengurusan hidup. Solat bersendirian, berdoa, tawa dan tangis juga berseorangan.

Sebelum berkahwin – tidak banyak ilmu yang ditimba untuk menjadikan diri sebagai individu Muslim yang dapat menjalankan tugas sebagai khalifah yang lebih sempurna. Kita tidak kenal istilah suami dan isteri, ibu dan bapa serta anak. Tidak juga mengetahui apa itu munakahat yang menyentuh tentang bab kekeluargaan seperti talaq, khuluq, hadonah (hak penjagaan anak), aqiqah dan sebagainya. Maka dengan jalan perkahwinan menjadikan diri bersiap sedia dengan ilmu untuk menguruskan sebuah keluarga. Seorang suami sebagai imam solat dan pemimpin, isteri sebagai teman dan pendokong kepada suaminya di kala susah dan senang.

Isteri akan membantu suami di dalam urusan seharian, makan pakainya, tempat tinggal dan anak-anak. Suami pula akan bersama di dalam mencari rezeki yang halal, mempertahankan, melindungi dan memelihara kehormatan isteri.

Dengan jalan halal yang telah digariskan oleh Islam, daerah persaudaraan akan semakin meluas. Saling kenal mengenali antara sesama dua keluarga yang telah disatukan di atas jalan ini. Ia akan melahirkan suatu ikatan baru dan saling berkasih sayang antara satu dengan yang lain.

Carilah saluran yang halal, dengan jalan perkahwinan dapat menjamin kesejahteraan masyarakat, menyebarkan kebaikan, penjagaan akhlak serta pengekalan keturunan manusia.

“Dan kahwinilah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di antara kamu, dan orang soleh daripada hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya, kerana ALlah amat luas (rahmat dan limpah kurnia-Nya), lagi amat mengetahui”. (An Nur : 32)
avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:16 am

amboi, happening betul topik ni... Lama terkubur, tiba2 meriah balik...

Jap, nak pi selak2 page belakang...

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:18 am

kerambit75 wrote:
marc_zman wrote:

"bukan salah ibu mengandung tapi kerana ayah tak pakai kondom".. leh pakai ka ini pepatah moden???

Boleh pakai...kalau tak suka ada anak kecik masa umur tua macam aku (tengok je muka aku korang tau dah aku memang nak masuk 4 series dah) kena la usaha...dan itu le yg aku maksudkan sebagai USAHA!!!!

sudah nak masuk 4 series ke? macam 3 series ajer... Very Happy

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by yaminz on Wed Apr 25, 2012 9:19 am

harleena wrote:amboi, happening betul topik ni... Lama terkubur, tiba2 meriah balik...

Jap, nak pi selak2 page belakang...

Aiyak Mrs.General dtg...


avatar
yaminz
MODERATOR
MODERATOR

Mymil
Posts : 13517
Reputation : 378
Join date : 23/04/2010
Age : 38

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:22 am

helangrimba wrote:salam, tumpang lalu.. dalam hidup ini jangan kita ego dengan apa yang kita ada. dalam rumah tangga kena ada tolak ansur dan perbincangan dan juga percaya pada pasangan masing-masing.

Masalah utama sesetengah orang adalah EGO dan tidak boleh orang perempuan bersuara menyatakan hak mereka. Bukan memerintah mereka macam orang bawahan dan kuli kepada kita.

Satu jer pesanan saya, Wanita yang kita ingin jadikan isteri bukan HAK MILIK MUTLAK kita yang boleh kita arah ikut kemahuan kita tetapi ianya adalah ANUGERAH ALLAH untuk kita menjadikan lebih sempurna.

p/s: aku ada kak ipar 2 orang yang belum kahwin lagi, sorang pegawai penyelidik unmur 30an, sorang lagi umur 29 tahun kerja sebagai pensyarah kontrak. Adik aku pun masih solo.. hehehe.. tumpang iklan jap

cayalah HR, siap offer lagi tu... Nasib baik wa tak ada kawan2 bujang senang selain 2-3 orang dalam mymil ni... hehehhe

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:25 am

marc_zman wrote:
atreyudevil wrote:hai abang HR! [You must be registered and logged in to see this image.]

apsal wa rasa cam dak abu ngurat si HR plak & bukan adik dia.??? [You must be registered and logged in to see this image.] [You must be registered and logged in to see this image.] [You must be registered and logged in to see this image.]

kena la ngurat abang dulu, bila dah kamceng ngan abang, senang sikit nak dapat recomendation.... Very Happy

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:30 am

yaminz wrote:
harleena wrote:amboi, happening betul topik ni... Lama terkubur, tiba2 meriah balik...

Jap, nak pi selak2 page belakang...

Aiyak Mrs.General dtg...



Mrs general sudah lama tak masuk sini... hehehehe. Nak tau gak kot2 dah ada yang melekat sudah.. Very Happy

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by harleena on Wed Apr 25, 2012 9:38 am

kerambit75 wrote:Pengalaman membuatkan aku jadi kasar, keras, garang dan takde tolak ansur...tapi itu juga yg menjadikan aku lebih kuat walaupun diri aku yg sebenar bukan ganas atau kejam. Dan lupa pulak aku nak bagitau...selain 2 kali putus tunang, banyak kali aku terkena dgn ppuan2 walau setakat berkawan.

Apa yg aku nampak ppuan hanya x berani buat main dgn aku bila aku berkeras dan berkelakuan segarang RSM PULAREK Tanjung Pengelih...bila aku bertolak ansur berlembut, diorang besar kepala. Eleh, tak mati la kalau xde bini pun! Kalau nak pertikai aku, sound dulu kat ppuan2 yg kata diorang x perlu suami.

agaknya sebab belum bertemu perempuan yang betul2 sesuai atau yang betul2 sayangkan diri Kerambit75. Perempuan ni kalau sayangkan seseorang, dia sanggup buat apa saja. Itu pun satu masalah besar jugak sebenarnya. Hidup ni memang perlu give and take, tak boleh kita ajer asyik mengalah atau kita aje yang nak betul. Mungkin perempuan yang sebegitu belum muncul lagi dalam hidup Kerambit tapi hati tu jangan terlalu dikeraskan sangat. Buka pintu hati sikit2, jadi diri sendiri. Memanglah bercakap senang tapi beban tu terasa hanya pada bahu yang memikul ajer. Ada hikmah tersendiri yang Allah sembunyikan. Jangan menyalahkan semua perempuan atas perlakuan segelintir perangai buruk perempuan2 lain sebab masih ada lagi yang baik di luar sana. Mungkin masih belum ketemu.

--------------------my siggy below--------------------

[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
harleena
MODERATOR
MODERATOR

Malaysia
Mymil
Posts : 4168
Reputation : 81
Join date : 18/04/2010
Age : 49

http://wadahharleena.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Wed Apr 25, 2012 10:56 am

harleena wrote:
agaknya sebab belum bertemu perempuan yang betul2 sesuai atau yang betul2 sayangkan diri Kerambit75. Perempuan ni kalau sayangkan seseorang, dia sanggup buat apa saja. Itu pun satu masalah besar jugak sebenarnya. Hidup ni memang perlu give and take, tak boleh kita ajer asyik mengalah atau kita aje yang nak betul. Mungkin perempuan yang sebegitu belum muncul lagi dalam hidup Kerambit tapi hati tu jangan terlalu dikeraskan sangat. Buka pintu hati sikit2, jadi diri sendiri. Memanglah bercakap senang tapi beban tu terasa hanya pada bahu yang memikul ajer. Ada hikmah tersendiri yang Allah sembunyikan. Jangan menyalahkan semua perempuan atas perlakuan segelintir perangai buruk perempuan2 lain sebab masih ada lagi yang baik di luar sana. Mungkin masih belum ketemu.

saya setuju dengan mrs. general.. hehehehe.. maaf yer kak. hehehe.. xsemua orang sama dan yang berlainan, sedangkan kembar seiras pun ada sikap berlainan inikan lain mak lain bapak dan lain keturunan
avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 2:07 pm

Sebagai bujang tua, aku sering diasak dgn soalan “APA SEBAB LAMBAT KAHWIN?”. Jadi aku turunkan syarat2 MUKTAMAD di sini kalau nak tengok aku kahwin:
1. Calon isteri MESTI warga Ipoh dan rakyat Malaysia
2. Melayu beragama Islam
3. Lahir tahun 1974 atau 1975 sahaja
4. BUKAN Graduan dan TIADA cita-cita untuk jadi graduan
5. TIDAK mampu melahirkan anak
6. Pernah MENGULANG SRP pada tahun 1991 (macam aku juga)


Aku ada sebab2 sendiri mengapa aku meletakkan syarat2 sedemikian rupa. Jika saudari/saudari berada dlm kedudukan aku, mungkin saudara/saudari akan faham sebab2nya.

Aku tak peduli walaupun satu dunia bersatu menentang aku kerana meletakkan syarat2 ini dan memaksa aku mengubah syarat2 ini. Biar mati sebagai bujang tua, jangan hilang maruah menggadai prinsip semata-mata ditekan masyarakat untuk kahwin!!!


Last edited by kerambit75 on Thu Apr 26, 2012 6:09 am; edited 3 times in total
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 4:21 pm

helangrimba wrote:

saya setuju dengan mrs. general.. hehehehe.. maaf yer kak. hehehe.. xsemua orang sama dan yang berlainan, sedangkan kembar seiras pun ada sikap berlainan inikan lain mak lain bapak dan lain keturunan

Paling aku pantang dan benci, ppuan nak menunjuk pandai dgn aku dan mengajar aku banyak perkara seolah-olah aku ni tak pernah sekolah...
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by kerambit75 on Wed Apr 25, 2012 4:26 pm

harleena wrote:
Agaknya sebab belum bertemu perempuan yang betul2 sesuai atau yang betul2 sayangkan diri Kerambit75. Perempuan ni kalau sayangkan seseorang, dia sanggup buat apa saja. Itu pun satu masalah besar jugak sebenarnya. Hidup ni memang perlu give and take, tak boleh kita ajer asyik mengalah atau kita aje yang nak betul. Mungkin perempuan yang sebegitu belum muncul lagi dalam hidup Kerambit tapi hati tu jangan terlalu dikeraskan sangat. Buka pintu hati sikit2, jadi diri sendiri. Memanglah bercakap senang tapi beban tu terasa hanya pada bahu yang memikul ajer. Ada hikmah tersendiri yang Allah sembunyikan. Jangan menyalahkan semua perempuan atas perlakuan segelintir perangai buruk perempuan2 lain sebab masih ada lagi yang baik di luar sana. Mungkin masih belum ketemu.

Agaknya sebab belum bertemu perempuan yang betul2 sesuai atau yang betul2 sayangkan diri Kerambit75. Selain mak saya mana ada ppuan lain yg sayangkan saya, semua wayang belaka!

Memanglah bercakap senang tapi beban tu terasa hanya pada bahu yang memikul ajer. Tau takpe akak...hanya sapa yg pernah menempuh apa yg saya tempuh je tau..dan tak buat andaian serta tak tuduh saya ego, memilih dan sebagainya.

Jangan menyalahkan semua perempuan atas perlakuan segelintir perangai buruk perempuan2 lain Ppuan pun banyak generalise lelaki disebabkan hanya segelintir lelaki yg tak baik...paling saya benci kata2 macam "lelaki baik susah nak jumpa" "lelaki baik dah pupus"saya pernah kenal dgn seorang lelaki yg selalu x dapat peluang menamatkan zaman bujangnya disebabkan kerap ditolak oleh wanita walaupun dia baik dan tak liar. Dia meninggal pun semasa bujang (bukan salah dia x kahwin, tapi salah ppuan yg tak mahukan dia)
avatar
kerambit75
Kehormat MyMil

Malaysia
Mymil
Posts : 2612
Reputation : 83
Join date : 07/05/2010
Age : 42
Location : Ipoh

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by helangrimba on Fri Apr 27, 2012 1:28 pm

kerambit75 wrote:Sebagai bujang tua, aku sering diasak dgn soalan “APA SEBAB LAMBAT KAHWIN?”. Jadi aku turunkan syarat2 MUKTAMAD di sini kalau nak tengok aku kahwin:
1. Calon isteri MESTI warga Ipoh dan rakyat Malaysia
2. Melayu beragama Islam
3. Lahir tahun 1974 atau 1975 sahaja
4. BUKAN Graduan dan TIADA cita-cita untuk jadi graduan
5. TIDAK mampu melahirkan anak
6. Pernah MENGULANG SRP pada tahun 1991 (macam aku juga)


Aku ada sebab2 sendiri mengapa aku meletakkan syarat2 sedemikian rupa. Jika saudari/saudari berada dlm kedudukan aku, mungkin saudara/saudari akan faham sebab2nya.

Aku tak peduli walaupun satu dunia bersatu menentang aku kerana meletakkan syarat2 ini dan memaksa aku mengubah syarat2 ini. Biar mati sebagai bujang tua, jangan hilang maruah menggadai prinsip semata-mata ditekan masyarakat untuk kahwin!!!

hai abg.. xmau anak ke??
avatar
helangrimba
Lieutenant
Lieutenant

Malaysia
Mymil
Posts : 631
Reputation : 96
Join date : 27/09/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

http://bertiwi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by bijan on Fri Apr 27, 2012 2:06 pm

Baru ku perasan nama ku ada kat thread nih ... yennadeyyyyyy
avatar
bijan
Brig General
Brig General

Malaysia
Mymil
Posts : 3142
Reputation : 71
Join date : 11/10/2010
Location : Dalam Sarang ... Tengok bebird terbang depan tingkap

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by bijan on Fri Apr 27, 2012 2:08 pm

marc_zman wrote:
helangrimba wrote:Tips: kak ipar aku yang kerja pensyarah 2, syarat dia mudah tetapi sukar dilakukan. Nak berkawan atau bercinta, sila jumpa abah dia dulu aka bapak mertua aku la

cam syarat wifey wa dulu.. & dgn selamba nyer wa pi jumpa.. ekekekekeee

haaa.. dak abu.. hang ada brani ka mau jumpa bakal pak mertua???

saya dah jumpa 2 3 orang ... bakal pak mertua tak jadi
avatar
bijan
Brig General
Brig General

Malaysia
Mymil
Posts : 3142
Reputation : 71
Join date : 11/10/2010
Location : Dalam Sarang ... Tengok bebird terbang depan tingkap

Back to top Go down

Re: Sembang MyMil - Pencarian Jodoh Atre, Tin, Bijan dan Jazim...V3

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum